Detsember on näppude vahelt sulanud nagu niuhti. See on vist selle aasta kiireim kuu olnud – kõvasti tööd, jõulusagin ja lisaks jõudsin haigeks ka jääda. Aga lõpuks leidsin aja, et natuke kirjutada. Ja millest muust aasta viimasel kuul ikka kirjutada, kui mitte jõuludest. Lähenen sellele teemale aga järgnevalt: kuidas saaks järgmised jõulud saata mööda 0 euroga nii, et kogu tavapärane kulu muutuks hoopis säästuks või investeeringuks. Lahenduseks ei ole see, et pane iga kuu x summa kõrvale (kuigi see töötaks ka) vaid midagi muud – lojaalsusprogramm.

Ma olen elu jooksul puutunud kokku kõiksugu erinevate lojaalsusprogrammidega. Olen neid oma klientidele ka ise välja mõelnud. Mõned teevad kingitusi, mõned annavad odavama hinna ja mõned koguvad punkte/raha. Tihti need omadused ristuvad omavahel ja olemas on ka täitsa neljandaid mehhaanikaid. Mainitud kolm on aga enim levinud mehhaanikad, millele rõhutakse ja mida kasutatakse. Oma kogemusel baseerudes järjestaksin ma need järgmiselt:

Arutan neid natuke nüüd lahti ja üritan leida lihtsaima tee tasuta jõuludeni.

Odavama hinna mehaanika

See oli selle aasta suveni minu lemmiksüsteem. Või noh enne polnud ma kunagi lojaalsusprogrammidele mõelnud ja selline lahendus tundus lihtsalt kõige arusaadavam. No on ju mõnus minna kassasse ja maksta 10 € toote eest hoopis 9 €? Sääst tundus iga kord võimas. Seda kuni hetkeni, mil taipasin, et vahet pole, kui palju ma konkreetse ostuga kokku hoian, sest kogu säästetud raha kulutan ära juba järgmise ostuga. Reaalsuses ma seda ühte eurot ju kõrvale ei pane.

Jah, ma võiksin iga päev oma säästu kokku liita ja teha ühe ülekande, aga olgem ausad, ma ei viitsi nende sentide kandmisega igapäevaselt tegeleda. Ja seetõttu on selle konkreetse mehhaanikaga jõuludeks valmistumine natuke keeruline.

Kingituste mehhaanika

Järgmine mehhaanika, millega saab saab juba jõuludeks valmistuda, on kingituste jagamine. Mõte iseenesest lihtne – ostad näiteks 10 korda ühest kohast lõunasöögi ja saad 11-nda lõuna tasuta.

Seda mehhaanikat kasutavad samuti päris paljud, kuid jõuludeks valmistumisega on siin pahatihti see jama, et kingitusteks on midagi väikest (tasuta kohv, võileib, kommikarp vms) või saadav kingitus tuleb üpriski kiiresti realiseerida (kinopiletid vms). Ehk jõuludeks võib kogu aasta ju neid kingitusi koguda ja sellega raha kokku hoida. Reaalsuses on aga nii, et paljusid kinke pole tegelikult võimalik jõuludeni hoida või pole need sellised kingid, mida edasi kinkida tahaks.

Kogumise mehhaanika

Nüüd aga jõuame mehhaanikani, millega saab reaalselt jõulud ära peetud. Toon siinkohal näiteks Swedbanki ja Prisma Peremarketid (Selveril on ka sarnane süsteem aga Prisma on lihtsalt minu kodupood ja tean sellest rohkem).

Prismas on võimalik teenida iga kuu oma ostusummalt 5% raha tagasi (täpne valem on keeruline, sest seal on mingi astmete süsteem. See selleks). Teoorias tundub kõik tore aga eks see nõuab natuke harjumist, et võimalikult paljud oma väljaminekuid suunata ühte lojaalsusprogrammi. Kuid kui seda teha, siis peaks jaanuarist detsembrini olema võimalik koguda päris korralik summa. Prisma kasuks Partnerkaardi ees räägib siinkohal fakt, et Prismades on palju suurem valik erinevaid tooteid – sealt võib osta kodutehnikat, riideid, tööriistu ja ma ei tea mida veel.

Tulles nüüd Swedbanki juurde, siis on neil boonuspunktide süsteem. Boonus tekib sinna pangakaarti kasutades – iga ost annab x punkti. Igas kalendrikuus on punktide eest võimalik valida endale partnerite nimekirjast üks kingitus – seal on kõike alates labidatest kuni ajalehe tellimusteni. Kuna nii mina, kui minu naine, oleme mõlemad Swedbanki kliendid, siis tundub igati loogiline, et me mõlemad hoiame ja kogume punkte aasta lõpuni, et siis novembris ja detsembris lunastada nende eest endale neli tasuta kingitust.

Kui jõuludeks on kingieelarves ühe kingi hinnaks määratud näiteks 25 €, siis tänu Swedbankile on niimoodi talitades võimalik kokku hoida 100 €. Pole ju üldse paha.

Näide minu Prisma Konto põhjal

Teadlikult valisin Prisma kodupoeks selle aasta augusti lõpus ja siis tegin ka esimese teadliku ostu kontoga. Detsembriks (detsembri ostud pole sisse arvestatud) oli minu kontole kogunenud 37.81 €. Kolme kuu kohta on see päris arvestatav summa.

  • September +9.28 €
  • Oktoober +6.55 €
  • November +21.98 €

Siinkohal pean veel märkima, et Prismast teen ma peamiselt suured toiduostud. Tihti tuleb ette külastusi ka teistesse toidupoodidesse ning riideid jms ostan ma ka mujalt. Kui ma nüüd oleksin suutnud kõik oma ostud maksimaalselt Prismasse suunata, oleks see summa kindlasti suurem.

Aga oletame, et päris Prismasse ära ei armu ja jätkan oma ostuharjumusi nii nagu hetkel, siis 12 kuuga peaksin teenima jämedalt täitsa arvestatavad 150 €. Kui eelarve kinkideks ongi seesama 150 €, siis saan ju kingid “tasuta”. Selle nö päris 150 €, mis muidu oleks kinkide ostmiseks läinud, saan aga rahumeelselt investeerida või säästa.

Kokkuvõtteks

Eks igaüks peab ise valima, milline lojaalsusprogramm talle meeldib ja kui põhjalikult ta seda või neid kasutab, kuid kindel on see, et programme targalt läbi mõeldes ja neid ära kasutades, on võimalik leida reaalselt raha kokkuhoiuks. Paremal planeerimisel ka säästmiseks ja investeerimiseks.

NB! Kõik näited ja ettevõtted on valitud enda isiklikust kogemusest ja ei otsi lõplikku tõde. Kindlasti on veel igasugu ettevõtteid ja nende lojaalsusprogramme, mille kasu võib olla isegi parem ja suurem.